Akupunktur

Akupunktur har sine rødder i kinesisk og taoistisk naturfilosofi og er her forklaret ud fra principperne om yin og yang. Tidens udvikling og videnskabelige fremskridt har medført et nyt syn på, hvornår akupunktur kan anvendes til at behandle lidelser og sygdomme. En tidssvarende behandling med akupunktur bør derfor baseres på en undersøgelse, samt moderne viden om sygdomme, symptomer og smerter.

Hvordan virker akupunktur?

Behandlingen foregår ved, at man stikker tynde nåle ind i hud og muskler. Her stimulerer nålene nerverne. Dette kan resultere i lokal øget blodgennemstrømning, og at man udskiller smertedæmpende hormoner.

Nålebehandlingen kan påvirke den mentale oplevelse af symptomer og smerter. Man anvender som regel 6-12 nåle, og behandlingen varer ca. 10-25 min.

Hvordan udføres behandlingen?

Ved akupunkturbehandling indføres tynde, sterile engangsnåle i udvalgte akupunkturpunkter på kroppen. Nålene stikkes enten nogle få millimeter ind i huden, eller op til nogle centimeter ind i musklerne. Behandlingen bør ikke gøre ondt. Den føles normalt som en let ømhed, trykkende eller sovende fornemmelse.

Der kan være bivirkninger ved behandling med akupunktur. Eksempelvis vil ca. 50 % af dem, som modtager akupunktur, føle sig trætte og få en kortvarig opblussen af symptomerne efter behandlingen. Man kan desuden få mindre blødninger ved indstiksstedet.